אקלים – בחינת קשרים מרחוק באזור הודו והים הערבי ובאזור דרום אמריקה

אודות "קשרים מרחוק"

מערכות הלחץ באטמוספירה מעצבות את הסירקולציה העולמית ומנווטת את אירועי מזג האוויר בעולמנו. הבנת מערכות הלחץ היא כלי חשוב בניתוח וחיזוי של מזג האוויר. כאשר בוחנים את הקשר שבין ערכי לחץ בשתי נקודות שונות על פני כדור הארץ, סביר שנמצא מתאם גבוה בין נקודות שסמוכות זו לזו. המתאם ילך וירד ככל שהנקודות יהיו רחוקות זו מזו, וסביר מאוד שבסופו של דבר לא נמצא קורלציה בכלל בין נקודות שמרוחקות מרחק אלפי קילומטרים זו מזו.

אולם התברר, שניתן בכל זאת לאתר אזורים מרוחקים מאוד זה מזה על פני כדור הארץ, שבכל זאת מקיימים קשר גומלין כלשהו מבחינת ערכי לחץ האוויר בשכבות שמעליהם. לא זו בלבד, אלא שנמצאו אזורים רבים שמתקיים ביניהם מתאם הפוך מבחינת ערכי הלחץ – דהיינו – כאשר באזור א' ערכי הלחץ עולים, באזור ב' ערכי הלחץ יורדים, ולהפך.

בשנים האחרונות, אחד הנושאים הבולטים במחקר הקלימטולוגי הוא איתור ואפיון של אותן תופעות שבהן מתקיים מתאם הפוך בין ערכי לחץ במקומות שונים. תופעות אלה מכונות "תנודות" –  Oscillations, ואיתור קשרי הגומלין הללו בכלל זכה לכינוי "קשרים מרחוק" – Teleconnections.
אחד ההיבטים המעניינים של התנודות, הוא אופי ביטוין לאורך חודשים ושנים. חלק גדול מהתנודות שאותרו נושא אופי שונה מעונה לעונה ומשנה לשנה, והדבר בא לידי ביטוי במגמת שינויי הלחץ במוקדי התנודה. היות שלשינויי הלחץ השפעה אקוטית על טמפרטורות ומערכות משקעים, הכרת התנודות ובשאיפה חיזוין, יכולה לתרום להבנת התנהגות תנאים אקלימיים השוררים במקומות שונים. למשל, אחת התנודות המוכרות יותר הנה "התנודה הדרומית" Southern Oscillation. תנודה זו מתייחסת לערכי הלחץ בדרווין, אוסטרליה, ובטהיטי שבאוקיינוס השקט. למאפייני התנודה קשר בל ינתק לתופעת ה"אל ניניו" – התחממות החלק המזרחי של האוקיינוס השקט, תופעה שהשפעותיה רבות על האקלים ביבשות אמריקה ואף באזורים נוספים בעולם. תנודה נוספת, הרלוונטית לאזורנו, היא תנודת הים הצפוני – הים הכספי (NCP), שמאפייניה הם בעלי השפעה על תנאים אקלימיים באגן הים התיכון.

אודות עבודה זו

בעבודה זו ביצעתי עיבוד של נתוני ערכי לחץ חודשיים ממוצעים בשני אזורים בעולם, מתוך מטרה למצוא תופעות של "קשרים מרחוק" באזורים אלה.

באזור הראשון שנבדק, הודו והים הערבי, לא נמצאו תופעות שכאלה במפלס הגובה 500 הקטו-פסקל עבור מיצוע נתונים של 38 שנים. לעומת זאת, בחינה של הנתונים לאורך תקופות של 12 שנים מגלה מגמה של התעצמות ערכי הקורלציה השליליים של ערכי לחץ בנקודות שריג.

באזור השני שנבדק, דרום אמריקה ודרום מזרח האוקיינוס השקט, נמצאו שתי תנודות במפלס הגובה 1000 הקטו-פסקל עבור מיצוע נתונים של 33 שנים.
מתוכן, נעשה עיבוד נתונים לגבי אחת התנודות, שכונתה לעיל SEPO. תנודה זו הינה בעלת מוקדים הנמצאים ממערב ליבשת דרום אמריקה, ועשויה להשפיע על משטר זרימת הרוחות והורדת הגשמים במורדות המערביים של הרי האנדים.

לא נמצאה קורלציה בין התנהגות אינדקס תנודת SEPO לאינדקס התנודה הדרומית SOI.

עבודה זו עשויה לשמש כזרז לחידוד המחקר של תופעות קשרים מרחוק באזור דרום האוקיינוס השקט, והקשר שלהן לתנודה הדרומית.

העבודה בוצעה במסגרת סמינר בקורס "גיאוגרפיה של מערכות לחץ ורוחות" בהנחיית פרופ' חיים קותיאל בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, במסגרת לימודי תואר שני.

להורדת העבודה הקישו כאן

כתיבת תגובה