הדר הכרמל – עיצוב עירוני – חלק א – מבוא היסטורי

כתבה זו היא חלק מעבודה מסכמת שהוגשה במסגרת הקורס "מבוא לעיצוב עירוני"
בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, חורף תשע"א

צוות התכנון: גיא שחר, גילי קסלמן, רועי אלמן
מרצה: דר' עינת קליש-רותם      מנחים:  אדר' אורית שמואלי, אדר' מיכל יוקלה, אדר' רותם אפפל

א יְשֻׂשׂוּם מִדְבָּר, וְצִיָּה; וְתָגֵל עֲרָבָה וְתִפְרַח, כַּחֲבַצָּלֶת. ב פָּרֹחַ תִּפְרַח וְתָגֵל, אַף גִּילַת וְרַנֵּן–כְּבוֹד הַלְּבָנוֹן נִתַּן-לָהּ, הֲדַר הַכַּרְמֶל וְהַשָּׁרוֹן; הֵמָּה יִרְאוּ כְבוֹד-יְהוָה, הֲדַר אֱלֹהֵינוּ ישעיהו ל"ה

בתחילת המאה העשרים טיפסו החיפאים מהעיר התחתית אל מורדות הכרמל על מנת לשדרג את תנאי מגוריהם וייסדו את שכונת הדר הכרמל. הדר הלכה והתפתחה והייתה למרכז העסקים הראשי של חיפה לצד העיר התחתית, כמו גם מוקד תרבות ובילוי תוסס ואזור מגורים במבנים מגוונים מבחינה אדריכלית.

 

 

החיפאים המשיכו לשדרג את חייהם במעלה ההר, ואזורי מסחר חדשים נפתחו בפאתי העיר. הכתר של הדר הוסר ממנה. כיום, קירות מבני השכונה מזילים דמעות של טיח מתקלף ומדדי הפעילות בה מקרטעים.

החזון שלנו להדר הוא "החזרת עטרה ליושנה", בקונטקסט העדכני בו השכונה נמצאת במרחב חיפה ובמציאות העכשווית.

  • בחלק א נעסוק בניתוח היסטורי של זליגת הפעילות המסחרית בחיפה לפאתי העיר וביזורה למוקדים רבים.
  • בחלק ב נעסוק בהעצמת הפעילות הכלכלית בהדר על חשבון הפעילות בפאתי העיר להשגת מינון שימושים ראוי יותר ברחבי העיר.
    נדגים את העיקרון בעזרת הגרנד קניון מול הדר הכרמל – העברת פעילות מסחרית מוואדי מרוחק אל "קניון אורבני" ופיתוח מושג זה בהקשר של הדר.
  • בחלק ג נעסוק בפיתוח רעיון ה"קניון העירוני" ויישומו בהדר הכרמל.
    נדגים אותו על אזור הרחובות הרצל והחלוץ וספציפית על מתחם בניינים המשמש כ"אינסולה" שיכולה להפוך למרכז קניות מופלא בתוך המרקם העירוני הקיים.
  • בחלק ד נעסוק בפיתוח ארבעה מוקדים ציבוריים ראשיים ונתמקד בכיכר בניין הטכניון ההיסטורי ובשוק תלפיות.
  • בחלק ה נגדיר צירים אנכיים המקשרים בין המוקדים בהם תינתן עדיפות להולכי רגל ורוכבי אופניים, ניגע מעט במדיניות משלימה ונסכם.

מיקום הפעילות העסקית-מסחרית בחיפה

הבה נתבונן במיקום הפעילות העסקית-מסחרית בחיפה לאורך השנים

המע"ר של חיפה שהיה בעיר התחתית התרחב, כשהדר הופכת למוקד של עירוב שימושים הכולל מסחר, תרבות ומגורים. עם השנים הפעילות העסקית-מסחרית הוצאה אל פאתי העיר, דבר שניוון את הפעילות הכלכלית בהדר. הפעילות עברה למוקדים: צ'ק פוסט במזרח, מת"מ במערב והגרנד קניון באמצע שום מקום. נוצר מצב שלעיר אין מע"ר אחד אלא ביזור של אזורים בהם יש פעילות עסקית- מסחרית המלווה בפעילות תרבות ובילוי המנותקת לחלוטין מאזורים שעיקרם מגורים. הארכיטקט ומתכנן הערים לאון קרייר היה אומר על זה שחיפה נמצאת במצב Anti-City of Zones.

נעבור עתה לחלק ב', בו נציע רעיון מקורי לאיזון שימושי הקרקע בהדר מול מרכזי המסחר הקיימים.

כתיבת תגובה