חיפה שחוברה לה יחדיו – תכנון מפרץ חיפה – ד – מרקמים עירוניים נותנים חיים לחזון

סטודיו עיצוב עירוני שנה ד’, סמסטר א’ תשע”ג
הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הטכניון

מתכננים: גילי קסלמן, מאיה מליקיין, גיא שחר

מנחים: קלאודיו מילול, חגית חרותקה-קובי. מרכז הקורס: שמאי אסיף

בחלקים הקודמים עסקנו ברקע ובניתוח שהתוו את דרכנו בפרויקט זה, בממד הזמן שהתווה את תהליך התכנון ובממד המרחב שהביא לידי ביטוי את העקרונות הפיזיים של החזון. כעת ברצוננו לעשות "זום אין" על היבט מרחבי של הפרויקט, שהחל כתרגיל והפך לכלי חיוני בהחייאת החזון – העיסוק במרקמים עירוניים חדשים.

השלב האחרון בפרויקט, שהיה אולי הפחות משמעותי, אך בסופו של דבר קיבל נוכחות בולטת בתוצרי הפרויקט, הוא תכנון המרקמים בשכונות השונות. היות שהיתה זו משימה אדירה לתכנן בינוי על כמעט 9,000 דונם, תכננו לערוך תרגיל בלבד, שיאפשר לנו לחוש את ההתמודדות עם בינוי חדש על שטחים ריקים.
לכאורה, משימה מענגת. בפועל, הבנו את המורכבות הגדולה של בריאת מרקם אורבני יש מאין.

התקדימים העכשוויים בישראל המוכרים מ”ראשון לציון מערב” והשכונות החדשות של חולון לא ערבו לחיכנו, ועל כן פנינו ללמוד תקדימים מן העולם. חקרנו מרקמים בערים הנחשבות כמספקות איכות חיים וחווייה אורבנית טובה. למדנו מרקמים אלה, וכדי לחוש את קנה המידה שלהם בנינו אותם בתוכנת Sketchup והתחלנו להתאים אותם למתחמים השונים בתכנית המפרץ המוצעת. למשל, האינסולות של אזור Eixample בברצלונה התאימו לשכונת "נוה מכלים" – השכונה שנבנית במקום מתחם המכלים של תשן מדרום לקרית חיים. גילינו שגודל אינסולה ברצלונית מתאים בדיוק לגודל מאצרה של מכל נפט. מרקם עירוני ייחודי זה מתאים לרוח הים תיכונית החיפאית ומאפשר עירוב שימושים. דוגמאות נוספות – לתכנון החדש בחוף שמן לקחנו השראה מרקמית ממגוון ערים אירופאיות הנושקות למים, ולאזורים האינטנסיביים יותר בקרבת נמל הדוברות המתוכנן התאמנו מרקמים מוונקובר ולה דפנס בפריז.

באזורים שונים תכננו מרקמי חיבור – "מרקמים היברידיים” הנותנים מענה נכון יותר למקום ולחיבור בין רקמות בינוי קיימות ועתידיות. יישום תרגיל המרקמים הלכה למעשה על ידי בניית דגם ענק בתכנת Sketchup נתן ממד משמעותי לעבודה. חיפה של המפרץ החלה לקרום עור וגידים לנגד עינינו, ולמרות שתרגיל המרקמים התחיל כסוג של שעשוע תכנוני, דווקא העושר המרקמי שקיבלנו העניק לחזון צביון חי וממשי.

כשהצגנו את הפרויקט שאל מישהו "למה דווקא המרקמים האלה? אולי עוד 40 שנה אנשים יגורו בתצורות בינוי אחרות?” אולי, ואולי לא. מה שבטוח הוא, שהצגת החזון דווקא באמצעות תצורות מוכרות, מעניק לו צביון משכנע יותר שקל להתחבר אליו. ובסופו של דבר, יש סיבה שאנשים לא יגורו בהנאה במרקמים של ברצלונה? ונקובר? פרייבורג? פריז? סן פרנסיסקו? לובליאנה? ונציה? קרקוב? קופנהגן? רוטרדם? תל אביב?

הנה לפניכם מספר צילומים ממודל ה-Sketchup של חזון המפרץ

וכאן לפניכם מספר דימויים של החזון שהופקו מן המודל

כתיבת תגובה