ארבעים דרכים לשרוד את המציאות הפסיכית בישראל…

מציאות החיים בישראל הזויה ומאתגרת. על מנת להתמודד עמה, הכנתי לנו רשימה של 40 המלצות. הן נעות מהספציפיות לישראל ועד הכלליות למרוץ החיים המודרניים, ומופיעות לאו דווקא לפי סדר זה או אחר, כי אם לפי הסדר שצצו במוחי. אתם מוזמנים להתנסות באלה שנוגעות לכוֹסכם, כיסכם וכעסכם. אם יש לכם המלצות נוספות אתם מוזמנים להוסיף באמצעות תיבת ההערות למטה (המלצות סרקסטיות יתקבלו בברכה), ואם ניסיתם כמה מההמלצות וגיליתם שהן עובדות, ספרו לחברים. ולתפארת מדינת ישראל!

01. ללכת ברגל

הליכה ברגל היא אחת הפעילויות הברוכות ביותר לגוף ולנפש. היא מרעננת את המחשבה, תורמת לכושר הגופני ומאפשרת אינטראקציה משובבת עם הסביבה. חוץ מזה כל דקה בה אתם הולכים בחוץ ולא יושבים בקופסת הפח בפקק היא ברכה לכם ולעולם. הליכה מועילה היא פעילות יומיומית שמעבר להליכת-כושר בערב: הליכות לסידורים וקניות, הליכות לחברים, לתחנת הרכבת או האוטובוס. את הטווחים אפשר להגדיל בהדרגה. כשאתם עומדים לצאת מהבית לאנשהו תשאלו את עצמכם "האם אני יכול/ה להגיע לשם בהליכה במקום באוטו?".

02. לשוטט ברחובות מסחריים במקום בקניונים

קניונים הם שכפולים גרועים של סביבות מסחריות. כולם נראים אותו דבר וכוללים את אותם בתי עסק. הם מצמצמים את המחשבה, והגירוי היחיד שהם מייצרים מיועד לגרום לנו לקנות עוד ולהעשיר בעלי רשתות ובעלי קניונים. צאו לרחובות מסחריים בהם יש מגוון בתי עסק, בעיקר עצמאיים. תיהנו ממגוון גדול של גירויים, מסביבה עירונית מעניינת יותר, תתמכו בבעלי עסקים קטנים ובגיוון החשוב מאוד לאושר.

03. לבקר במקום שלא היינו בו אף פעם בארץ

פעם בחצי שנה סעו לבקר ביישוב שלא הייתם בו אף פעם בארץ. חוויית מקום חדש היא תמיד מרעננת: פוגשים אנשים ודברים מעניינים ומקבלים פרופורציה ליישוב בו אנו עצמנו חיים. פתחו את מפת ישראל, ובחרו מקום כזה. אז מתי הייתם בפעם האחרונה באשקלון? אופקים? שפרעם? לוד? כפר כמא? פרדס חנה? דיר חנא? אדמית?

04. להקצות חצי יום בו חופשיים מהעבודה

לפחות פעם בשבוע שריינו בוקר פנוי או אחר-צהרים פנוי, על ידי השלמת השעות באותו יום או בימים אחרים בשבוע. השתמשו בזמן כדי לבלות עם הילדים / עם בן/בת הזוג / עם אמא ואבא / עם עצמכם / עם חברים. גם המנהלים יאהבו אתכם יותר כשתחזרו למחרת מרוצים יותר.

05. לנסוע באוטובוס

אז התרגלנו כבר לרכבת, אבל אוטובוס עדיין נשאר די מוקצה בישראל, למרות שיפורים הן בקווים והן באוטובוסים עצמם. התחילו בלנסוע באוטובוס מרחקים קצרים לחברים או בילוי. מצאו יום בו אין לחץ לו"ז בעבודה וסעו לעבודה באוטובוס. תרגישו מיד את ההבדל כשהעמידה בפקקים הופכת לבעיה של הנהג, ואתם חופשיים לנמנם, לקרוא, לבהות, וליצור אינטראקציה עם אנשים שאתם לא מכירים רחמנא ליצלן. תפגשו גם אנשים ממגזרי אוכלוסייה שאתם לא פוגשים כל יום. ברוכים הבאים לישראל.

06. ליהנות משעה סולו

הקצו לפחות פעם בשבוע שעה שהיא שלכם עם עצמכם לעשות מה שבא לכם. רצוי במקום שונה ממרחב הבית והעבודה.

07. להימנע מצפייה בערוצי טלוויזיה ישראלים

ערוצי הטלוויזיה הישראליים מעמיסים עלינו רעש, התלהמות ומלודרמה מיותרים. הם משדרים לרוב בידור דביק שנטוע בעולם מזויף, וחדשות הטוחנות עד דק פרשנויות בגרוש על המצב, מבלי לספק חוויות מעשירות באמת. בצירוף אינסוף פרסומות קולניות, מתקבלת חוויה שלילית מצטברת הגורמת לחץ וחרדה. את רוב הדברים הראויים לצפייה אפשר למצוא באתרי האינטרנט של הערוצים, ביוטיוב או בפייסבוק.

08. להיפטר משירותי הטלוויזיה המסורתיים

מפתיע שבעידן הבחירה האישית במדיה, ערוצי טלוויזיה בזמן אמת עדיין קיימים, יחד עם הזפּזוּפּ חסר התוחלת ביניהם. הדרך השפויה לצפות בתכנים על המסך היא התחברות לשירותים המאפשרים לצפות בתכניות, סדרות וסרטים על פי טעמנו ובחירתנו, בלי אינספור הפסקות מיותרות לפרסומות ופרומואים. אפילו ביוטיוב, בתנאי שיודעים מה רוצים לראות, יש מספיק תכנים איכותיים לכל המשפחה שיספיקו לכל החיים. כך אפשר להתמקד בחוויית צפייה רציפה בתוכן, ולהתרחק מהתיזוז הבלתי פוסק בין תכנים, שהורס את תשומת הלב.

09. לשחק במשחקי קופסה

משחקי קופסה הם דרך נפלאה לפתח מחשבה ולהעביר זמן איכות תוך אינטראקציה אמיתית וקרובה עם אנשים. שחקו עם הילדים, עם ההורים, עם חברים. הגיע הזמן לנער את האבק מהרמיקובּ והשבּץ-נא, ולהצטייד במשחקים משובחים חדשים, בחנות הצעצועים הקרובה למקום מגוריכם או מקלדתכם.

10. לעשות משהו חדש או משהו שלא עשינו הרבה זמן

פעם ברבעון לפחות השתתפו בסדנת יצירה כלשהי, שפצו משהו בבית, לימדו לנגן על כלי נגינה, לכו לשמוע הרצאה בתחום שאתם לא מכירים, נסו פעילות גופנית מסוג חדש…

11. להשתתף בהפגנה בנושא שמאמינים בו

לכולנו עקרונות החשובים לנו, ובדרך כלל אנחנו זועקים אותם בטוקבקים ובפייסבוק. הדמוקרטיה נותנת לנו כלי הרבה יותר מהנה: עושים עבודה יצירתית של הכנת שלטים, יוצאים לרחוב – מרחב החיים האמיתי, ובעיקר מִתחזקים מעצם המפגש עם עוד אנשים השותפים לאמונה שלנו.

12. לכתוב ביומן אישי

תעדו ביומן אישי מה עשיתם והשגתם ומה רציתם לעשות או להשיג ולא הצלחתם. ציינו מה קידם אתכם ונתן לכם אושר ומה עיכב או העציב אתכם. אפשר לשלב הערות כאלה אפילו בכלי לוח השנה הזמין במחשב ובטלפון החכם.

13. לוותר על צריכת חדשות ואקטואליה ברדיו ובמכשיר הנייד

ישנם זמנים בהם פעילויות שמע קורצות לנו, בזמן נהיגה למשל. חבל להשחית זמן יקר זה באמצעות ברברת רדיו מיותרת על ענייני דיומא: היא רק מרגיזה מבלי לספק תמונת מצב אמיתית על העולם. נצלו את הרדיו להנעים את זמנכם עם מוזיקה, או האזינו להֶסְכֵּתים (פּוֹדקאסטים) על נושאים שמעניינים אתכם. כנ"ל, וביתר שאת, במכשיר הנייד. העיפו אפליקציות של חדשות ואקטואליה מהמכשיר. אל דאגה – בישראל אם קורה משהו באמת קריטי, כבר תשמעו על זה בדרכים אחרות. כל השאר סתם מטריד. ואם אתם ממש לחוצי חדשות – מומלץ לדגום מדי פעם את הכותרות באתרי החדשות באינטרנט. או את תכני תוכניות הסאטירה.

14. להתעדכן על הנעשה בעולם במקורות עולמיים

מופרך ככל שזה ישמע, קורים דברים מחוץ לביצה הישראלית, אפילו די מעניינים. עשו לכם מנהג לקרוא מדי פעם בעיתון "הגרדיאן" או "ניו יורק טיימס". באופן יומיומי כדאי להתעדכן באמצעות שירות פליפבורד, המקבץ תכנים אלקטרוניים מהמקורות הטובים בעולם. השירות זמין הן באתר האינטרנט והן באפליקציה לנייד. אם תפתחו שם חשבון תוכלו גם להגדיר את הנושאים המעניינים אתכם. מזה נובע גם – להימנע ממנויים לעיתונות מודפסת בארץ. תחסכו לעצמכם כסף וכאב ראש (ולב).

15. לקרוא את המקומון של הישוב שלכם

אם כבר לקרוא דבר מה חדשותי, זה דווקא מקומון של היישוב בו אתם גרים. לא מפני שהוא מאתגר את כתבי שייקספיר, אלא לצורך חיזוק המודעות למתרחש בסביבתכם הקרובה. רובם ככולם זמינים באינטרנט.

16. ללכת להופעות חיות והצגות

בעידן המסכים, המספקים חוויה תרבותית מתוּוכת, אין כמו לחוות את הדבר האמיתי – מופע חי על במה. לכו להצגות תיאטרון ומופעי מחול, לקונצרטים ולהופעות חיות. חפשו את האולמות הקטנים בהם החוויה אינטימית ואפשר לפגוש יוצרים צעירים ומרעננים. בעידן היוטיוב זו גם דרך מצוינת לתמוך ביוצרים מקומיים, ולשאוב עידוד מפרץ היצירה ומהכישרונות האומנותיים הרבים שיש בארץ.

17. לעשות אימון חלק גוף עליון

על הליכה דיברנו, עתה פלג הגוף העליון מבקש התייחסות. לשרירי הבטן והגב, החזה והזרועות, תפקיד חשוב ביציבה ותחושה כללית נעימה בגוף ובנפש. לא צריך להירשם לחדר כושר ולשכור מאמן אישי. יש אינספור אופציות לתרגילים שאפשר לבצע בבית. כמו כן הצטיידו במשקולות יד של שני קילוגרמים והתאמנו איתן בשגרה – להתרעננות מעבודה מול המחשב, בזמן הליכה או אחרי שקמים בבוקר. שחייה ושאר חוגים ואימונים גופניים הם כמובן ברכה.

18. לכבד את המרחב של אנשים אחרים

לפעמים בלהט מרוץ היומיום אנחנו לא שמים לב כיצד ההתנהגות שלנו במרחב הציבורי משפיעה על אחרים. עשו לכם הרגל: בכל מקום בו אתם נמצאים, שימו לב למתרחש ברדיוס של מטר אחד סביב מיקומכם. האם אתם מפריעים לאחרים לצאת מהמעלית או הקרון? האם אתם חוסמים את המדרגות הנעות למי שממהר? האם זה עתה הכלב שלכם השאיר מתנה לא רצויה על המדרכה? האם אתם נצמדים מדי בתור? האם חניתם על המדרכה באופן שלא מאפשר לכיסא גלגלים או עגלת תינוק לעבור?

19. לקנות אוכל בשוק

מדי פעם, הפנו את המכונית לשוק העירוני הקרוב במקום לרשת השיווק הרגילה שבה אתם עושים קניות. תמצאו שם יופי של מטעמים, וחוויית הקניות תהיה מרנינה יותר.

20. להיפגש עם מישהו שלא ראינו הרבה זמן

בעידן האלקטרוני בו אנו חיים וקצב ההשתנות המהיר, אנחנו מאבדים במהירות קשר עם אנשים שהיכרנו. קשר בפייסבוק לא נחשב, למעט ההזדמנות לאתחול הקשר, אז צאו לפגוש אנשים בחיים האמיתיים. גם אם המפגשים נותרים חד פעמיים, הם בגדר חוויות נעימות. ואם מתחדש קשר חברי שממשיך, בכלל הרווחתם.

21. לכתוב לחברי כנסת

חברי כנסת מחכים שתכתבו להם. הפרובוקטיביים רוצים שתמחאו להם כפיים או תגנו אותם, השקטים רוצים שתציעו להם דברים שהם יכולים לעשות למענכם, ואלה שבאמת עושים למענכם (כן, יש כמה כאלה), צריכים מכתבי עידוד ומוטיבציה. עשו לכם מנהג: מבין עשרות הפסקאות שאתם כותבים במשך השבוע בפייסבוק, בוואטסאפ ובאימייל, הקדישו אחת לחבר כנסת ושילחו לו באימייל. זו עוד דרך נוחה לנצל את מנגנון הדמוקרטיה.

22. להציב קומפוסטר ולזרוק לתוכו זבל אורגני

אשפה זה לא דבר שרובנו אוהבים להתעסק איתו, אבל יש משהו מרנין בלעשות משהו טוב לפחות עם הזבל האורגני שאנחנו מייצרים: שאריות פירות, ירקות, מיני מזון וגזם גינה. על פי סקרי המשרד להגנת הסביבה, פסולת אורגנית מהווה מעל שליש מהפסולת בישראל. דרך נאותה לטפל באשפה כזו הוא להפוך אותה לקומפוסט – דשן אורגני המטייב את האדמה. לא חייבים לגור בכפר כדי לעשות זאת – גם בחצר בית או בניין בעיר ניתן להציב מיכל הנקרא קומפוסטר אליו זורקים אשפה זו ובו מתבצע תהליך הקומפוסטציה. האדמה והצמחים יודו לכם, כמו גם עובדי פינוי האשפה.

23. להיות ליד עצים ירוקים

מחקרים רבים מוכיחים את ההשפעה החיובית של הטבע על האדם, במיוחד סביבה ירוקה. אם אין לכם עץ ירוק מול החלון בבית או בעבודה, מומלץ כל יום לקבל מנת עצים של כמה דקות לפחות. לכו באזור עם עצים או שהו מתחת לעץ לפחות כמה דקות, ורצוי עצים ותיקים ועבותים. עצים משרים תחושת יציבות, מספקים אקלים נעים במיוחד בקיץ הלוהט, צבעם הירוק מרגיע, הרוח הופכת אותם למופע מחול מהפנט, ופעמים רבות בוקעים מהם ציוצי ציפורים. חוץ מזה, למרות הסמארטפונים, עדיין יש בתוכנו שאריות DNA של לקטים. צריכים עוד נימוקים משכנעים..?

24. להסתכל אל האופק

מבט אל האופק משרה תחושה של מרחב ותומך בהשראה ויצירתיות, וריחוק המבט נוסך תקווה ואופטימיות ומחזק תחושות שליחות. במיוחד נכון הדבר למבטים אל מקווה מים פתוח או רכס הרים מרוחק. גם מרחבי שדות עושים את העבודה. אם אין לכם נוף פתוח במבט מהבית או מהעבודה, צאו מספר פעמים בשבוע למקום ממנו רואים ים, הרים או שדות. אפילו אם אתם גרים בלב גוש דן יש אופציות: לגבעתיים לא סתם קוראים ככה, ולרמת גן ובני ברק יש גבעות מפתיעות משל עצמן.

25. לעשות משהו שמפחיד אותנו

מחנכים אותנו בארץ לפחד. כל רגע עומדים עלינו לכלותנו אויבים אמיתיים, אויבים מדומים, ומרעין בישין פרי פנטזיות של מכסת"חים כאלה ואחרים. אמרות הנוגעות לפחד כחסם משתק יש למכביר, נסתפק באחת: "אין ממה לפחד מלבד מהפחד עצמו". בצעו מהלכים שמפחידים אתכם, כי אם מקנן בכם היסוס לגביהם, סימן שאתם מייחסים להם חשיבות רבה. רוב האנשים מצטערים על דברים שלא עשו, יותר מאשר על דברים שעשו ונכשלו בהם. והעיקר לא לפחד כלל.

26. לפתוח קריאות במוקד העירוני

די לקיטורים. רק אם תפנו את טענותיכם ורעיונותיכם לרשויות, הן ידעו שצריך לטפל במשהו. אם אתם נתקלים תרתי משמע בדבר-מה שמפריע לכם בסביבה, פתחו קריאה במוקד העירוני עם דרישה לתיקון. עשו לכם מנהג, מדי פעם כשאתם משוטטים בשכונה, באזור העבודה, הלימודים או הסידורים, שימו לב אם אפשר לשפר משהו, ופנו לרשות עם ההצעה. היום באמצעות אתרי האינטרנט והאפליקציות העירוניות, זה קל מתמיד.

27. לטאטא ולשטוף את הרצפה

למרות שמנפחים לנו את השכל בפרסומות לכל מני מכשירי ניקוי אוטומטיים, מי שמטאטא ושוטף את הבית בעצמו מרוויח בענק. פעולת הניקוי מעניקה תחושת סיפוק על הטינופת שסילקתם ממחוזותיכם, ומחוללת אפקט נלווה של תהליכי "טיהור" פנימיים בתת מודע. שטיפה משדרגת את החוויה, כי למים השפעה חיובית על הנפש. אם יש מחשבות שטורדות אתכם, פצחו בסשן נקיונות בבית ותרגישו בעצמכם. לפחות הבית יריח יותר טוב.

28. להיגמל מאכילת סוכר

סוכר מעובד מסוכן לבריאות, והרגל צריכת סוכר מייצר השתוקקות לעוד סוכר, והשתוקקות, על פי הבודהיזם, היא החסם המשמעותי בדרך לנירוונה. הגמילה מסוכר התחילה אצלי בטיול בסין, עת התחלתי לשתות תה ירוק וגיליתי שבלתי אפשרי לשתות אותו עם סוכר. בהמשך הפחתתי אכילת מזון מעובד ומתועש, והמרתי אותו בפירות, ירקות ובישול ביתי. גיליתי שכשיורדת הכמיהה לסוכר, יורדת גם הכמיהה לשאר הטעמים, חוש הטעם הופך רגיש יותר, ואפשר ליהנות יותר גם ממאכלים שאינם בעלי טעמים חזקים.

29. לעלות במדרגות במקום במעלית

התרגלנו כל כך למעליות עד כי שכחנו את היתרונות המחטבים של המדרגות שנמצאות לנו ליד הדלת. לא חייבים לטפס מהחניה לקומה 18. קחו את המעלית לקומה 14 ומשם המשיכו ברגל. כשתתקדמו בואו ל"מרוץ המדרגות" של חיפה.

30. ללוות את הילדים ברגל אל הגן או בית הספר או בחזרה הביתה

פקקי הבוקר עם הילדים באוטו בדרך לבית הספר ותחושת הצער על המחסור בזמן איכות איתם יכולים לקבל מענה על ידי ליווי הילדים ברגל. במקום נשק וסע, לך ונשק. ואם זה ללוות בחזרה הביתה בצהרים או אחר הצהרים, יש גם פחות לחץ זמן.

31. להתבונן עם הילדים על משהו חדש בסביבה

ילדים סקרנים מטבעם, צריך לאפשר להם את ההזדמנויות לגלות עולמות וליהנות איתם ודרך נקודת המבט שלהם מהעולם הסובב. גם אתם וגם הילדים תיהנו.

32. להניח את המכשיר הנייד הרחק מחדר השינה

היפרדו ללילה מהסמארטפון. במקומו הניחו בקרבת המיטה פתקים צבעוניים ועיפרון. אולי תרצו לכתוב משהו נחמד ולהעניק בבוקר למישהו שאתם אוהבים.

33. לעשות מחווה חיובית

פעם ביום לפחות עשו מחווה חיובית למישהו או מישהי בסביבתכם: להגיד אני אוהב/ת אותך, לומר תודה על שירות שקיבלתם, להגיד שלום לשכנים, להביט חזרה בעיניים ולחייך לאנשים שמבטיכם הצטלבו.

34. להיפטר מדברים לא נחוצים

מדי פעם מיסרו או זירקו דבר מה שאתם לא משתמשים בו זמן רב. זה יפנה לכם מקום בבית ובלב.

35. לסדר את המיטה בבוקר

סידור מיטה אחרי השינה מזוהה עם אנשים מצליחים. אתם פותחים את היום בצורה מסודרת, וזה בסך הכל לוקח בערך דקה. וזה גם מאוורר את המצעים.

36. לעשות משהו פּרוֹבּוֹנוֹ

עשייה למען אחרים היא מתנה לאחרים וגם לכם, שכן היא תורמת משמעותית לתחושת משמעות וסיפוק. מצאו תחום בו אתם יכולים לתרום מהכישרון והניסיון שלכם, או הצטרפו לפעילויות התנדבותיות.

37. לכתוב או לצייר דברים על נייר

פעילות כתיבה, שירבוט או ציור, חיונית לקשר בין המוח ליד ולטיפוח היכולות הקוגניטיביות שלנו בכלל. בעידן בו אנחנו כותבים על מקלדות ומסכים, חשוב לשמר את המיומנות הכה בסיסית וחיונית הזו.

38. לאכול ארוחה משפחתית

ארוחה הגונה אחת ביום לפחות היא צורך חיוני, ואם אפשר לשלב אותה עם המפגש המשפחתי הרי זה משובח. רצוי מאד במהלך השבוע ולא רק בסופו.

39. להפחית שימוש בוואטסאפ

הפכנו מזמן מ"עם הספר" ל"עם הוואטסאפ". אפליקציה השואבת את זמננו ותשומת לבנו, במיוחד קבוצות. צאו מקבוצות חופרות ומטרידות ובמקביל בררו עם עצמכם ועם הגננת האם קבוצת הוואטסאפ של הגן באמת משפרת את החינוך שמקבלים ילדיכם. וואטסאפ הפך למפלט נוח ליצירת קשר כשמדובר בדברים לא נעימים. אם קרה משהו למישהו קרוב לכם, שוחחו איתו בטלפון במקום לפטור עצמכם עם הודעה. אם מתפתחת התכתבות משמעותית עם מישהו הקרוב לכם, עברו לשוחח איתו בטלפון.

40. לעבור למגורים קומפקטיים יותר

במסגרת אימוץ טרנדים גרועים מאמריקה, אנחנו מאמצים את גישת ה"הכל בגדול", למרות שישראל היא אחת המדינות הצפופות והמצטופפות בעולם. הדבר לא פוסח על תחום המגורים. האם באמת צריכים דירה עם שישה חדרים בעידן שבו המסכים דקים, הספרים שוכנים בדיסק הקשיח והלבוש מינימלי? דירה גדולה מדי שותה משאבי ממון אדירים, וגורמת לנו להרגיש קטנים מדי בתוכה. דירה קומפקטית המתאימה למימדים המשפחתיים מרגישה נעים יותר ועשויה ליצור אינטראקציות בריאות יותר בין בני הבית.

יש לכם המלצות לעוד דרכים? כתבו אותן בהערות למטה!

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. זוהר אייזנברג, סידני

    מילים כדורבנות. כל כך נכון ועכשוי.
    כל הכבוד
    זוהר

  2. מיכל

    רשימה נפלאה, הזדהיתי עם רובה!
    אני הייתי מוסיפה:
    – (בהמשך למס' 40) – להפטר מציוד מיותר שיש לנו, ויש לנו הרבה. אם אנו לא לובשים בגד X זמן או משתמשים במכשיר כלשהו פעם בשנה, כנראה אנחנו לא חייבים אותו. ניתן להשאיר מכשיר מסוים כשצריך
    – לנסות כל שבוע להפחית את כמות הפסולת (הלא אורגנית) שאנו מכניסים לבית – האם יש צורך לארוז בננות בשקית? וקרטוני משקה? להפחית את השקיות והאריזות, זו הרבה יותר טוב לסביבה ויקטים את כמות האשפה שאנו מייצרים
    – פעם בחודש לפחות, למצוא בעל מלאכה/עסק מקומי ולתמוך בכלכלה מקומית ולא בתאגידים ובעלי הממון – היכרות אישית עם מי שמספק לנו את הסחורה
    – פעם בכמה זמן לקחת מוצר צריכה כלשהו שקבוע אצלכם בבית (שמפו, סבון כביסה וכו') ונסו להבין לפרטים את רכיביו
    – יש לכן מאכל אהוב? נסו להתחקות אחר מקורו וכל רכיביו – תגלו דברים מאוד מעניינים
    – ללכת יחפים מחוץ לבית! אם אתם בסביבה של אדמת יער, מומלץ במיוחד
    – בדקו בעיריה/מועצה מקומית בה אתם גרים אילו קורסים/סיורים וכו' מוצעים לתושבים. לעיתים יש קורסים מאוד מעניינים שהינן מסובסדים ולכן בעלות ממש נמוכה. הזדמנות גם להכיר תושבים נוספים סביבך עם אותו תחום עניין
    – לגדל בעצמכם כמה ירקות – זו התנסות פשוטה אך מרגשת מאוד כשמלקטים ואוכלים ירק שגידלתם

  3. mirjam Bruck -Cohen

    מי שיכול/ה למחזר את בגדיכם הישנים ולהפכם לחדשים, או להפכם למשהו שימושי אחר [תיק, צעצוע, ציפית לכרית ועוד..] . זה גם נותו תחושה נעימה. אתם משתמשים במשהו שכבר שלמתם עבורו וגם משכלל את חוש היצירתיות שלכם.

  4. רבקה, חיפה

    נכון לכל אך צריך לזכור את המרכיבים האובייקטיביים בחייו של כל אחד…
    מה שלדעתי מסכם את כל העצות הוא:
    לחזור לחושים הבסיסיים שלנו: ריח, שמיעה, מגע וראיה. להבין מה באמת חשוב ולהפסיק לסגוד לעגל הזהב בכדי שיהיה לנו מה שיש לשכנים, חברים. הצטמצמות יעילה והסתפקות במועט איכותי, חיבור לטבע ולשקט מביאים בריאות נפש וגוף. בהצלחה

  5. חיים גנוט, ירושלים

    אכן נכון רשימה מצויינת, אך אני מסתייג מאד מהביטוי "מציאות פסיכית" !
    בגדול, נבנתה כאן מדינת מופת לתפארת, שתוך זמן היסטורי "קצר" יחסית (70 שנה) קיבצה את מחצית עם ישראל מארבע כנפות תבל אחרי נתק קיבוצי בן 2000 שנה ! מאידך כבר יש לתקן הרבה דברים שנוצרו באשמתנו: לא השכלנו להבין שמצבנו כעם כל כך שונה ממצב עמים אחרים.
    הנסיון ל"חקות" את סגנון החיים המערבי הקלוקל – בעוכרינו ! זה מה יש…
    הייתי מוסיף לרשימתך: (כולנו נווהגים ברכב לפעמים)
    * נהג במתינות ובנחת, גם אם הסובבים אותך מעצבנים באמת ועבריינים.
    * היה יותר פתוח ומשתדל להבין דעות אפילו הרחוקות מדעתך….
    * אל תנסה ל"למד" אחרים מה לעשות ואיך להתנהג…
    * אל תזלזל (כיהודי) במקורותיך בני 3-4 אלפי השנים…
    * למד את ההיסטוריה של עמך….
    * תעיין לעיתים (אפילו רחוקות) במקורות יהודיים כתובים לפי טעמך,
    תנ"ך לפחות, אך לא מספיק – יש הוגי דעות שונים.. כגון הרמב"ם ועוד
    (לא הכל זה גיאוגרפיה…)
    * השתדל לנהל משפחה בריאה נורמטיבית לפי קנה מידה מוסרי וישר
    * חנך צאצאיך על ידי השקעה אישית שלך רבה, ואל תסמוך לא על
    מערכות החינוך במדינה ובמיוחד לא על עולם המרשתת שהוא פלא
    מדהים של עולמנו בכל הנוגע למידע מקיף ובכמות חובקת עולם….
    -אין חינוך במרשתת – רק אתה אחראי לחינוך שתיתן אישית…
    בברכה,
    חיים גנוט ירושלים 0544-927159

  6. נחמה נחום

    בוקר נפלא לגיא
    תודה לך שעשית לי את היום !
    זה פשוט נפלא !
    אכן המציאות פסיכית בארץ…

  7. שרה, אילת

    מקסים, תודה רבה.
    אני מוסיפה לרשימה-
    -אפיית לחם בבית
    אין כמו הטעם של לחם ביתי והריח של הלחם הטרי
    -הבערת שמנים אתריים במבער – משפיע על האווירה ומחולל פלאים. לבנדר, ברגמוט, גרניום ועוד רשימה ארוכה של שמנים שבכוחם להשפיע על הרגש והמחשבה.
    – מעבר לחומרי ניקוי אקולוגיים- לחומרי הניקוי הכימיים יש השפעה גדולה על הסביבה שלנו ועלינו כמובן. אפשר לרכוש חומרי ניקוי אקולוגיים או להכין בעצמינו- חומץ וסודה לשתייה יעילים מאוד (לכביסה, שטיפת רצפה, הסרת אבנית מקומקום, חומץ לניקוי זכוכיות וגם לשטיפה וחיטוי של פירות ירקות כשהוא מהול במים)

  8. דורית בסטר חיפה

    היי גיא, הזדהיתי עם הטיפים שלך ואנסה ליישם רבים מהם,
    החיים יכולים להיות כל כך פשוטים בלי כל הזמזומים שבחוץ
    תודה

כתיבת תגובה