לא למדינת "הולילנד" – הפגנה נגד הרפורמה במוסדות התכנון

המונים השתתפו הערב בעצרת מחאה נגד הרפורמה במוסדות התכנון תחת הכותרת "לא למדינת הולילנד – הרפורמה בתכנון ובבנייה – חגיגה לקומבינה, אסון לכולנו". באירוע נטלו חלק אישי ציבור וחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, אשר דמותה ונופה של ישראל יקרות ללבם.

אין חולק על כך שמערכת התכנון כיום סובלת מבעיות. ואולם הרפורמה שהממשלה מקדמת לא תפתור אפילו אחת מבעיות אלה. ראשית, נוקטת הממשלה בתכסיס הטעייה מכוער: התירוץ הוא שהרפורמה תייעל את מערכת הרישוי המקומית, זו המתעסקת בשינויים קטנים במבנים כדוגמת "סגירת מרפסת". אך בפועל החלק המהותי של הרפורמה נוגע לשינויים קיצוניים במערכת התכנון העוסקת בפרויקטי הבינוי והתשתית הגדולים המשפיעים על דמותה של ישראל. אפילו חלק גדול מחברי הכנסת קנו את הלוקש שמכרה הממשלה.

לכן, המחאה הציבורית נגד הרפורמה קוראת בראש ובראשונה להפריד בין נושא הרישוי המקומי, לבין הטיפול היסודי במערכת התכנון כולה.

באשר לרפורמה במערכת התכנון, הרי שהשינויים המוצעים לא יטפלו בבעיות המהותיות והן:

  • גחמות של יזמים שנותנות את הטון והממון
  • חוסר מקצועיות משווע בכל דרגי התכנון – מאדריכלים ומתכננים ועד לחברי ועדות התכנון, בדגש על הועדות המקומיות
  • פוליטיזיציה קיצונית של תהליכי התכנון
  • חוסר ראיה לטווח רחוק

לממשלה קשה לקחת אחריות על מוסדותיה ולטפל בשורש הבעיות של מערך התכנון הקיים, והרבה יותר קל לה לגלגל את האחריות אל הציבור, ה"מפריע" כביכול להתנהלות הזורמת של המערכת התכנונית. על פי הגיון זה מקודמת רפורמה המקטינה את יכולת הציבור להשפיע ומצמצמת את מנגנוני הבקרה. גישה זו מתאימה למשטרים טוטליטריים חשוכים, ומייצרת רפורמה אנטי-דמוקרטית המקטינה את השקיפות, דורסת את יכולת הציבור להשפיע על דמות הארץ בה הוא חי, ורק מגדילה את הסיכוי לקומבינות ושחיתויות המטיבות עם מעטים על חשבון הציבור כולו.

לא בכדי, נערכה ההפגנה מול פרויקט "הולילנד" בירושלים, שהפך לסמל השחיתות בכל הקשור לתכנון ובנייה. למרבה הצער בכל רחבי הארץ פזורים "הולילנד"ים כאלה, והם רק יתרבו אם הרפורמה המדוברת תתקבל.

יש לזכור: הסיבה העיקרית לכך שתכניות מתעכבות כיום במוסדות התכנון היא שמלכתחילה מוגשות תכניות גרועות לציבור. אם הייתה נעשית עבודה יסודית ורצינית על ידי רשויות ומתכננים, בשיתוף פעולה עם הציבור, לא הייתה כלל סחבת. שנאמר: "סוף מעשה במחשבה תחילה".

בעקבות המחאה הציבורית הגדולה חתמו כבר 44 חברי כנסת על דרישה לרפורמה אחרת. המחאה הציבורית בארץ הולכת וצוברת תאוצה, שכן הציבור כבר מבין שהרפורמה המדוברת היא עוד בלוף שמקדמת הממשלה הנוכחית.

מידע נוסף על המאבק ברפורמה:

באתר החברה להגנת הטבע

חתימה על עצומה לעצירת הרפורמה


לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. חנה שרייבמן

    הי גיא
    קראתי שוב ושוב את המאמר ואת מה שכתבת.
    ברור לי מעל לכל ספק שהנך צודק, אבל, זו תחושה בלבד, כי מכל מה שכתוב, אין דוגמא והוכחה למה שאתה כותב.
    אם יש הרעה בתנאים – כתוב דוגמה קונקרטית, אחרת זו התלהמות בלבד.
    אני רוצה לדעת בדיוק למה החוק החדש הוא יותר גרוע, ואת זה – אינך כותב.
    חבל.

  2. גיא שחר

    לחנה וכולם –
    כדי לא להלאות בפרטים הבאתי קישורים בהם תוכלו בין השאר לקרוא את עיקרי הרפורמה ואת תוכנה.
    קישור נוסף:
    http://www.teva.org.il/?CategoryID=216&ArticleID=5343

כתיבת תגובה