איפו בחיפו – פארק הכט חיפה

פארק הכט הוא תוספת חדשה יחסית לנוף החיפאי הירוק ממילא, ובכל זאת – שטח מוזנח ועזוב ממש על שפת הים הפך לפנינת נופש ובילוי. הפארק ממוקם בשדרות ההגנה – הציר הראשי הסובב את הכרמל, צפונית למסעדת "מקסים".  זהו אחד הפארקים העירוניים היפים בישראל, ולי באופן אישי מזכיר את האווירה של פארק וולפסון על גבול תל-אביב גבעתיים: שניהם מעניקים תחושה של מרחב אך מוגדרים היטב ולא גדולים מדי. שניהם מנצלים נתונים טבעיים – בפארק וולפסון הגבעה, ובפארק הכט הים והוואדיות הנשפכים אליו. בשניהם אי אפשר להתעלם מיד המעצב – בפארק וולפסון זה דני קרוון והככר הלבנה, ובפארק הכט משרד אדריכלי הנוף גרינשטיין – הרגיל.

סיור עם גיל הרגיל

מתישהו בסמסטר א' תש"ע הזדמן לנו לערוך סיור בפארק עם המתכנן גיל הרגיל. למדנו על החופש שיש בידי אדריכל הנוף, היכול לשחק בפרמטרים רבים יותר מאשר עמיתו האדריכל בונה המבנים, על תכנון תחת אילוצים שונים כגון מסילת הרכבת שחוצצת בין שטח הפארק לבין חוף הים, ועל מגבלות תקציב שבעטיין נפתח הפארק לציבור ללא מגלשות על הגבעה וללא מערכות הצללה. תכנון הפארק מדגיש את המאפיינים הטבעיים של המקום: שני ואדיות חוצים את הפארק בדרכם אל הים: נחל לוטם ונחל עליה. השביל הראשי של הפארק חוצה אותם בגשרים. מעברי המים של ואדיות אלה מתחת למסילת הרכבת משמשים כחיבור בין הפארק לחוף הים. תשומת לב מיוחדת הוקדשה לפרטים, בהם עמודי התאורה, כולל התעקשות שבסיס הבטון המכוער שלהם לא יבלוט החוצה כפי שקורה עם פנסי רחוב רבים. רוב שטח הפארק הוא מדשאה גדולה, כמענה לדרישת הציבור החיפאי החסר שטחים פתוחים נרחבים בכרמל ההררי ובמורדותיו הבנויים בצפיפות. בשולי הפארק נשתלה צמחייה האופיינית לחופי הים התיכון בארצנו.

שוטטות בפארק מוכיחה כי יש בו כמה פיצ'רים מוצלחים במיוחד. מסילת הרכבת אינה מציקה יתר על המידה בעין, והרכבות החולפות מדי פעם מוסיפות דינמיות צבעונית לנוף, בוודאי לילדים. ואם כבר מזכירים ילדים, אזור מתקני המשחקים בפארק הוא מהמשובחים במחוזותינו, ולא בכדי גם המבוגרים שבינינו ששים לטפס עליהם, במיוחד על מגדל החבלים. השבילים חלקים להפליא, והופכים את השוטטות עם עגלות / רכיבה על אופניים / החלקה על גלגיליות לחוויה אדירה.

איפו בחיפו עם עידו תדמור ולהקתו

בתאריך 19 במרץ 2010, במסגרת אירועי "איפו בחיפו", הופיע עידו תדמור עם להקתו במופע מחול מודרני וחושני במיוחד. האירוע התרחש במגרש הקט-רגל בחלק הדרומי של הפארק, ומשך קהל מצומצם למדי. ככה החיפאים – לא התרגלו עדיין למה שנותנים להם. מצד שני אם האירוע היה מתרחש בשעה 2 בצהרים במקום ב-12 בצהרים, אולי גם מסדרי הסידורים ומוציאי הילדים מהגנים היו יכולים להגיע.

הפארק מזווית לא שגרתית

צפו בסרטון וידאו ייחודי של שוטטות באופניים בפארק



לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. אמנון מיכאל-חופית

    כל הכבוד לך על הכתבות, הצילומים והיוזמה. יישר כוחך!

  2. שוש ברוך קבוץ ברעם

    שלום גיא
    תתחדש על הנעלים היפות וגם על זוויות הצילום…אני ישבתי מרותקת ונהניתי ממה שגיליתי דרך עדשת האופניים שלך.
    המשך והמצא את עצמך בשבילך ובשבילנו.
    שוש ברוך

  3. דינה רנקביץ חיפה

    הכל טוב ויפה, הפרק מאוד מוצלח רק דבר אחד פעוט חסר: אין מפה ואם מישהו שאינו חיפאי רוצה לבוא, לא יידע כיצד לגיע. כדאי שתשימו מפה ודרכי גישה כמו כבישים ומקומות חניה.
    חבל שאף אחד לא חשב על זה קודם!!!

כתיבת תגובה